Abstrakt konst – kubismens början

Abstrakt konst kallas den konst som inte direkt avbildar verkligheten utan innehåller nonfigurativa föremål, som inte går att känna igen. En av de riktningar som finns inom den abstrakta konsten är kubismen, som uppstod i Paris i början av 1900-talet. Kubismen räknas som en av de allra första abstrakta konststilarna och grundarna till denna stil var målarna Pablo Picasso (född 25 oktober 1881, död 8 april 1973) och Georges Braque (född 13 maj 1882, död 31 augusti 1963).
Båda två var influerade av Paul Cézannes (född 19 januari 1839, död 22 oktober 1906) som var en fransk konstnär som målade mycket stilleben. Förutom inspirationen från Cézanne påverkades Picasso och Braque även av den afrikanska skulpturen. Den tidigare formen av konst som varit berättande och föreställande hade länge dominerat inom bildkonsten. Kubismen ville ge bilden en egen atmosfär och arkitektur, och göra den till ett föremål i sig själv, oavsett vad den skildrade. Föremålens struktur analyserades in i minsta detalj när de porträtterades och de var ibland helt omöjligt att se vad det egentligen skulle föreställa.
Det dröjde inte länge förrän kubisterna lämnade landskapen för att istället måla stilleben som abstrakt konst, som var lättare att anpassa efter den nya stilens syn på verkligheten.
Kubisterna arbetade med att försöka återge alla sakers profil, framsida och baksida, och låta deras egenfärg vara opåverkad av skuggor och dagrar. Därför målade de föremålet som de visste att det var konstruera och inte så som det såg ut för ögat när man betraktade det. Målningarna var chockerande på det sättet, med grovhuggna former, förvrängt perspektiv och det saknades helt verklighetskaraktär.
En av de första kubistiska tavlorna var Picassos ”Flickorna från Avignon” (Les Demoiselles d’Avignon), som han målade år 1907, där han hämtat inspiration av Cézannes konst, och även från afrikansk skulptur. Figurerna på bilden är indelade i olikfärgade fält och deras former är förvridna så att de nästan ser ut som karikatyrer. Denna tavla har senare ansetts vara starten för kubismen.